dinsdag 20 september 2016

De eerste dag

... van de herfst staat voor de deur...

Wat de kleuren, mode en natuur betreft is dit jaargetij absoluut favoriet bij mij. Binnen wordt het weer extra gezellig gemaakt (al heb ik het hele jaar door een 'winterhuis') en naast kaarsjes branden, mag ik mezelf vanaf nu zelfs verheugen op een brandende haard om die koudere maanden warm en knus door te komen: Die hadden we nog nooit eerder en het was voor ons vorige huis al een wens, dus ik ben heel dankbaar dat die wens is uitgekomen!

Ik vind het heerlijk om op een plekje van deze aardbol te mogen wonen waar we kunnen genieten van jaargetijden en ik hou ervan om lange, zwoele zomeravonden en stranddagen af te wisselen met ons thuis terug te trekken en onder te dompelen in een goede sfeer om te ontkomen aan het gure weer of juist de herfstperikelen te beleven tijdens een boswandeling met mijn grote vriend Reus.

De herfst is bij uitstek een mooi seizoen om groen binnen te halen. Zo ging ik gisteren met een vriendin de natuur in en hebben we allerlei groen gesnoeid om weer eens de crea bea's uit te hangen: Van eikenblad tot wilgenblad, wilde bessen en onkruid waar we de naam niet van kennen... We zullen zien hoe het allemaal indroogt: Met een beetje geluk kunnen we nog lange tijd plezier hebben van ons gefreubel!
 

Ik heb gisteren enkele toeven gemaakt. Dit is echt zo simpel en snel gedaan en wanneer je dan óók nog groen uit de natuur gebruikt, heb je moeiteloos en gratis een leuk groen accent in huis! Naast de haard staat een set oude luiken en daaraan hangt de grootste toef . Deze combinatie laat ik hier nog enkele weken staan, maar ik heb alweer iets anders in gedachten met de winter in het vooruitzicht...


De kleinere toef (van onkruid) heb ik op onze hangoortafel gelegd. Naast de toef liggen twee houten lepels. Nu een trend, maar de grote heb ik alweer zo'n jaar of 9 tot 10 geleden gekocht in een brocantewinkeltje in 't Gooi. Toen nog origineel en ik kon niet vermoeden dat het járen later zo'n hit zou worden. Maar daardoor vind ik ze niet minder mooi! De kleine van Hoffz heb ik er laatst bij gekocht.



En subtiel roodaccent geven de elstar appeltjes in de houten schaal. Deze komen van de fruitbomen uit de tuin van vrienden. Peren en appels zijn er uiteraard het hele jaar door, maar eigenlijk vind ik deze fruitsoorten toch altijd wel een mooie, subtiele herfstdecoratie.


Iets minder subtiel rood zijn de wilde bessentakken die een plaats kregen in de oude XXL kruikvaas. Ondanks dat ik geen fan ben van schreeuwerige kleuren, vind ik dit dan weer wel supermooi! En wederom een instant sfeermaker wat betreft de herfst in huis halen (al doen rode bessen mij tevens denken aan de kerst).




 Tot slot hetgeen waaraan in het meeste werk gehad heb: De eikenblad krans. Ik heb er een oud waxinelichthoudertje in gehangen als accent, al hangt deze zo scheef dat een kaarsje erin branden niet zo'n strak plan zal zijn.

Binnen heb ik al een eucalyptuskrans hangen, dus deze krans heeft een plaatsje gekregen onder de veranda. Hopelijk zal de krans toch mooi indrogen, ondanks dat het buiten een stuk vochtiger is dan binnen (heeft iemand hier ervaring mee?)


Nou zou je na het lezen van deze post bijna geloven dat ik een echt herfstmens ben, maar niets is minder waar! Want hoezeer ik ook van de jaargetijden houd, de herfst met daarop volgend de winter die vaak ook aanvoelt als herfst... Die maanden duren mij altijd veel te lang! Als voorjaars -en zomermens hik ik ieder jaar toch weer op tegen die ellenlange, koude en natte maanden... Maar laten we het een positieve insteek geven en hopen dat er nog veel mooie, zonnige nazomerse dagen volgen!!

Groetjes en nog een fijne week,
Judith